fbpx

 

5058555

Καθώς στις 18 Μαϊου ανοίγουν στην Ελλάδα οι αρχαιολογικοί χώροι, το υπουργείο Πολιτισμού καλεί τους πολίτες να τους επισκεφθούν ξανά μέσα από ένα βίντεο με αρχαιολογικούς χώρους σε πλάνα ανοιξιάτικα, πλούσια βλάστηση και δυνατό φως του ήλιου.

 Είναι η πρώτη κατηγορία απευθείας σχέση με τον πολιτισμό που θα επανέλθει σε ρυθμούς κανονικότητας οι αρχαιολογικοί χώροι. Μεγάλοι, ανοιχτοί, υπαίθριοι προσφέρονται για την επιστροφή σε δράσεις πολιτισμού από τη Δευτέρα 18 Μάη -ενώ τα μουσεία θα ακολουθήσουν στις 15 Ιουνίου. Και εκεί τα μέτρα θα είναι αυστηρά για την προστασία της ασφάλειας κοινού και εργαζομένων, με απόσταση στις ουρές για τα εισιτήρια, ειδικά διαχωριστικά στα ταμεία και όπου αλλού χρειστεί, αντισηπτικά κ.ο.κ..

Πατώντας τον τίτλο με τα κόκκινα γράμματα, θα βρείτε το βίντειο :Στις 18 Μαΐου οι αρχαιολογικοί χώροι μας υποδέχονται ξανά.
Το υπουργείο Πολιτισμού ενόψει αυτού του ανοίγματος δημιούργησε ένα βίντεο που κάνει μια περιήγηση σε αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας ως έναρξη της επιστροφής. Μάλιστα μαζί με τις εικόνες των χώρων αναδύονται και οι στίχοι του Γιώργου Σεφέρη «λίγο ακόμα να δούμε τα μάρμαρα να λάμπουν στον ήλιο». Οι αρχαιολογικοί χώροι θα λειτουργούν με το θερινό ωράριο. Από τον Ιούλιο περιμένουμε και την έναρξη δράσεων πολιτισμού σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους. Οπως έχει ανακοινώσει η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη θα γίνουν περί τις 200 δράσεις, τις οποίες θα επιμεληθούν και θα έχουν την ευθύνη παραγωγής οι κρατικοί φορείς πολιτισμού της χώρας -Εθνικό Θέατρο, Φεστιβάλ, Λυρική κλπ.

(ΠΗΓΗ:www.iefimerida.gr)

 

mouseio amforeis mpoukalia se rafi

«Ψηφιακά», μέσω εφαρμογών και δράσεων που θα αναρτηθούν σε ιστοσελίδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα γιορταστεί φέτος η Διεθνής Ημέρα Μουσείων, όπως έχει οριστεί από το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM) η 18η Μαΐου.
Σύμφωνα με το ελληνικό τμήμα του ICOM, «εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, τα μουσεία της χώρας μας παραμένουν κλειστά έως τα μέσα Ιουνίου. Όμως, ακόμη και αυτή τη δύσκολη περίοδο, συνεχίζουν το έργο τους μέσα από ψηφιακές εφαρμογές και δράσεις. Αποδεικνύουν έτσι ότι είναι ζωντανοί οργανισμοί που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου. Λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα δυσμενή συγκυρία, η Διεθνής Ημέρα Μουσείων 2020 θα εορταστεί "ψηφιακά"».

Ψηφιακά ο εορτασμός των μουσείων με κοινό θέμα την ισότητα

Με φετινό θέμα εορτασμού «Μουσεία για την Ισότητα: Ποικιλομορφία και Κοινωνική Συνοχή», το ICOM δίνει έμφαση στην κοινωνική αξία των μουσείων, η οποία «συνδέεται άμεσα με τη δημιουργία βιωματικών εμπειριών που έχουν ιδιαίτερη σημασία για όλους ανεξαιρέτως τους επισκέπτες. Τα μουσεία, ως οργανισμοί με κύρος και φορείς κοινωνικών αλλαγών και ανάπτυξης, αποδεικνύουν στις μέρες μας πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος τους, καθώς αποτελούν σημείο σύνδεσης των διαφόρων κοινοτήτων συμβάλλοντας στην κοινωνική συνοχή. Μέσα από τις συλλογές τους, τις εκθέσεις, τις ποικίλες εκπαιδευτικές και πολιτιστικές δραστηριότητες που οργανώνουν, αλλά και τις καινοτόμες πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν, προβάλλουν την κοινωνική και πολιτιστική ποικιλομορφία και δημιουργούν εργαλεία υποστήριξης για την αντιμετώπιση προκαταλήψεων και την επίλυση κοινωνικών προβλημάτων».

χρωματιστα ανθρωπάκια

Το Ελληνικό Τμήμα του ICOM αποτελεί τον κόμβο προβολής των πρωτοβουλιών των ελληνικών μουσείων, αναδεικνύοντας τις ψηφιακές δράσεις που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του φετινού εορτασμού. Θεματικές περιηγήσεις, παρουσιάσεις μόνιμων ή επιμέρους εκθέσεων, επίκαιρα αφιερώματα, προβολές και εκπαιδευτικά προγράμματα, είναι μερικές μόνο από τις εκδηλώσεις που 60 και πλέον φορείς από όλη την Ελλάδα μας προσκαλούν να παρακολουθήσουμε on line μέσα από τις ιστοσελίδες τους ή από τα κοινωνικά δίκτυα. Όλες οι εκδηλώσεις έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ελληνικού τμήματος του ICOM http://icom-greece.mini.icom.museum/agenda/

(ΠΗΓΗ:www.iefimerida.gr)

 

me orthia xeria kato apo synavlia

Ιδρωμένα σώματα που αναπηδούν στον ρυθμό της μουσικής και αγκαλιάζονται ή σπρώχνονται για να φτάσουν στη σκηνή: Μια εμπειρία που τουλάχιστον για αυτό το καλοκαίρι θα μπει στο αρχείο, αφού οι θεατές θα παρακολουθήσουν τις συναυλίες με τον αποστειρωμένο τρόπο που επιβάλλει η πανδημία διεθνώς.

 Πώς θα είναι να βλέπεις συναυλία φορώντας μάσκα; Να χορεύεις έχοντας στον νου σου ότι πρέπει να έχεις απόσταση 1,5 μέτρου από τον διπλανό σου και τουλάχιστον 3 μέτρων από τη σκηνή; Είναι σουρεαλιστικό, σχεδόν φουτουριστικό, αυτό όμως επιτάσσουν τα πρωτόκολλα ασφαλείας της αρμόδιας επιτροπής του υπουργείου Υγείας για τις συναυλίες και όλες τις άλλες δράσεις που θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Ιουλίου και μετά. Το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε ότι θα γίνουν 200 δράσεις πολιτισμού σε αρχαιολογικούς χώρους και χώρους που θα διαθέσουν δήμοι και κοινότητες, υπό τον συντονισμό και την επιλογή των κρατικών φορέων. Ομως την ίδια ώρα μεγάλοι δήμοι της χώρας σχεδιάζουν πώς θα κρατήσουν ζωντανό τον πολιτισμό αυτό το δύσκολο καλοκαίρι.

Οι συναυλίες είναι η εύκολη λύση, αφού όχι μόνο το κοινό τους είναι μεγάλο και πολυσυλλεκτικό, αλλά και επειδή βρίσκονται σχετικά λίγα άτομα στη σκηνή σε σχέση με μια παράσταση, και κυρίως δεν απαιτούνται οι μακροχρόνιες πρόβες που επιβάλλονται στο θέατρο, διάρκειας από ενάμιση έως δύο μήνες. Αυτή η «ευκολία» όμως έχει απέναντί της μια τεράστια δυσκολία. Αυτή της εκπαίδευσης και πειθαρχίας του κοινού στους κανόνες παρακολούθησης δρώμενων. Πώς δεν θα ξεχαστεί ο θεατής; Πώς θα πεισθεί ότι πρέπει για αυτές τις δύο ώρες να είναι πειθαρχημένος σύμφωνα με τις οδηγίες; Συγκεκριμένα, δεν επιβάλλεται αλλά συνιστάται, θεωρείται χρήσιμη η χρήση μάσκας και αντισηπτικών από το κοινό κατά τη διάρκεια των συναυλιών.
Θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρχει επιτήρηση και παρέμβαση όταν διαπιστωθεί ότι δεν τηρούνται οι αποστάσεις και οι λοιπές συνθήκες. Απαραίτητο ναι, αλλά αντιφατικό με τη συνθήκη της συναυλίας. Επίσης, δεν θα υπάρχει ελεύθερη προσέλευση αλλά κάλυψη του 40% του χώρου που θα έχει οριστεί με απόλυτη ακρίβεια χωροταξικά ως το σημείο της εκδήλωσης. Χρέος των δημοτικών ή άλλων Αρχών που θα διοργανώσουν συναυλίες είναι να εξασφαλίσουν ότι δεν θα εισέλθουν περισσότεροι στον συγκεκριμένο υπαίθριο χώρο. Με δεδομένες τις συναθροίσεις που ήδη βλέπουμε σε πλατείες, πολλοί είναι αυτοί που πονοκεφαλιάζουν για το πώς θα γίνει εφικτή η επιτήρηση.

 Κάποιες πρώτες σκέψεις είναι να γίνει από τους διοργανωτές μια καμπάνια ευαισθητοποίησης των πολιτών που θα έρθουν μπροστά στο δίλημμα «απολαμβάνω δράσεις πολιτισμού ή τις στερούμαι ως απείθαρχος». Και πάλι το θέμα της προσωπικής ευθύνης, ή ορθότερα υπευθυνότητας. Οι κανόνες της επιτροπής που ανακοίνωσε χθες η υπουργός Πολιτισμού είναι σαφείς. Επί σκηνής, αν οι καλλιτέχνες δεν φορούν ιατρική μάσκα πρέπει να βρίσκονται μεταξύ τους σε απόσταση 1,5 μέτρου. Η σκηνή πρέπει να απέχει από το κοινό 3 μέτρα. Αν υπάρχουν καθίσματα, επιβάλλεται να καλυφθεί το 40% αυτών. Αν οι θεατές είναι όρθιοι (η συνηθισμένη συνθήκη στις συναυλίες) πρέπει να έχουν απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ τους. Συνιστάται στο κοινό να φοράει μάσκα και να έχει αντισηπτικό διάλυμα μαζί του για να απολυμαίνει τα χέρια, αφού δεν θα υπάρχει άμεση πρόσβαση για πλύσιμο των χεριών.

Η πρώτη συναυλία στις ΗΠΑ σε μία εβδομάδα
Ας δούμε όμως την πρώτη περίπτωση συναυλίας που θα γίνει στον κόσμο, στην εποχή του κορωνοϊού, και θα λάβει χώρα στις 15 Μαΐου στο Κάνσας των ΗΠΑ από τον Trevor McCready του γνωστού γκρουπ Bishop Gunn. Θα καλυφθεί μόλις το 20% του χώρου, δηλαδή οι θεατές δεν θα είναι 1.100 άνθρωποι, αλλά μόλις 229. Θα υπάρχει έλεγχος θερμοκρασίας στην είσοδο του συναυλιακού χώρου. Ολοι είναι υποχρεωμένοι να φοράνε μάσκες, κοινό και εργαζόμενοι, ενώ θα υπάρχουν και σημεία πώλησης μασκών μέσα στον χώρο. Θα υπάρχουν σταθμοί απολύμανσης ή πλυσίματος των χεριών. Όλα τα ποτά που θα καταναλωθούν θα πρέπει να έχουν καπάκι. Θα πρέπει να υπάρχει απόσταση 6 ποδών, δηλαδή περίπου 1,8 μ. μεταξύ των θεατών. Εχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε αυτή τη συναυλία ως πιλοτική για όσα ζήσουμε μέχρι να βρεθεί το εμβόλιο και γίνουν μαζικοί εμβολιασμοί…

(ΠΗΓΗ:www.iefimerida.gr)

 

Yiannis Moralis Nudes

Σε μια άδεια αίθουσα, χωρίς φυσική παρουσία κοινού, θα διεξαχθεί η δημοπρασία θεσμός Greek Sale του διεθνούς οίκου Bonhams στο Λονδίνο, δίνοντας το στίγμα του τρόπου με τον οποίο αλλάζει η αγορά τέχνης λόγω της πανδημίας, αλλά ίσως και το ενδιαφέρον των συλλεκτών.

Mε τα μουσεία στην Ελλάδα κλειστά ως τις 10 Ιουνίου όπως και στις περισσότερες χώρες στον κόσμο -σε κάποιες μάλιστα δεν αναμένεται να ανοίξουν οι θύρες πριν τον φθινόπωρο- έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δει κανείς πώς επηρεάζονται οι δημοπρασίες έργων τέχνης. To ενδιαφέρον είναι ιδιαίτερα αυξημένο στην περίπτωση του ελληνικού χρωστήρα, των τιμών που θα εξασφαλίσουν έργα κορυφαίων δημιουργών μας, στην δημοπρασία που θα γίνει στις 4 το απόγευμα της Πέμπτης 28 Μαϊου από τον οίκο Bonhams στο Λονδίνο, σε συνεργασία όπως πάντα με την Art Expertise. Η συμμετοχή θα μπορεί να γίνει μόνο διαδυκτιακά (on line bidding), τηλεφωνικά ή με γραπτή προσφορά.

H επέλαση της ελληνικής τέχνης στον χώρο των δημοπρασιών θα γίνει με σημαία ένα αριστουργηματικό έργο του Γιάννη Μόραλη. Το έργο «Σύνθεση» (£280,000-350,000) του Γιάννη Μόραλη (1916-2009). Μνημειώδες και επιβλητικό αλλά ταυτόχρονα τρυφερό και ευαίσθητο έργο, είναι ένας από τους πίνακες του Μόραλη που άφησαν εποχή στη σύγχρονη ελληνική τέχνη καθώς άνοιξαν το δρόμο στην ευρύτερη δημιουργική συνύπαρξη καλλιτεχνών και αρχιτεκτόνων. Η πανέμορφη αυτή σύνθεση – μια εαρινή πανδαισία που ξεπηδά μέσα από τις μνήμες ενός αρχαιοελληνικού αρχιτεκτονικού τοπίου – κοσμούσε ένα από τα ιστορικά ΞΕΝΙΑ των αρχών του 1960, σχεδιασμένο σε μια εποχή που η φωτισμένη συνεργασία καλλιτεχνών και αρχιτεκτόνων, όπως του πρωτοπόρου και αντισυμβατικού μοντερνιστή Άρη Κωνσταντινίδη, που δημιουργούσε τα υποδειγματικά ξενοδοχεία του ΕΟΤ χτισμένα με έμπνευση και σεβασμό στην ευαίσθητη ισορροπία του ελληνικού τοπίου

Στα ωραιότερα έργα της δημοπρασίας συγκαταλέγεται και ένας αριθμός από θαυμάσιες ελαιογραφίες με θέμα τα λουλούδια. Το «Φυτό στην Ταράτσα»(£50,000-70,000) του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994), με προέλευση από τη σημαντική συλλογή της Νίας Στράτου, είναι μία εξαιρετική σύνθεση όπου μέσα από μια έκρηξη χρωμάτων και μορφών, τα δέντρα, τα φύλλα, οι θάμνοι και τα λουλούδια βρίσκονται σε μια διαρκή κίνηση σα να καταπιάνονται με έναν ατέρμονο Διονυσιακό χορό.

Το «Πήλινο Βάζο με Λουλούδια» (£40,000-60,000) του Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989), μία ξεχωριστή νεκρή φύση, ζωγραφισμένη σε ένα ήρεμο και συνάμα εύθυμο τόνο. Όπως έλεγε χαρακτηριστικά ο ίδιος ο καλλιτέχνης, «είτε ζωγραφίζω λουλούδια είτε έναν άνθρωπο, πρέπει να δείξω το θεϊκό στοιχείο που έχει μέσα του».Την πανδαισία των λουλουδιών και φυτών πλαισιώνουν και τέσσερα πανέμορφα έργα του μεγάλου μαέστρου του θέματος, Θάνου Τσίγκου (1914-1965): «Πολύχρωμα Λουλούδια» (£18,000-25,000), «Κόκκινα και Ροζ Λουλούδια σε Πράσινο Φόντο» (£10,000-15,000), «Λουλούδια σε Λευκό Φόντο»(£8,000-12,000) και «Πράσινο Λουλούδι σε Λευκό Φόντο»(£5,000-7,000).

Ιδιαίτερης σημασίας είναι επίσης το έργο «Ο Ήρωας Γιώργος Καραισκάκης στη μάχη με τον Κιουταχή»(£70,000-100,000)του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (1871-1934), με αρχική προέλευση την περίφημη συλλογή του Τάκη Ελευθεριάδη,μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένας εθνικός θησαυρός και καλλιτεχνικό κόσμημα του μάγου περιηγητή της ελληνικής ιστορίας και μυθολογίας. Μέσα από το έργο αυτό ο ζωγράφος αποτυπώνει με μεγάλη λεπτομέρεια το μυθικό και ιδεατό κόσμο που ταξίδευε στην με πλούσια φαντασία του από τα παιδικά του χρόνια.

Δημοπρατείται επίσης ο «Ιάσωνας» (£25,000-35,000), του Νίκου Εγγονόπουλου (1910-1985), ένα ιστορικό έργο που διακοσμούσε το ποίημα του σουρεαλιστή καλλιτέχνη, Ατλαντικός, στην έκδοση του περιοδικού Αγγλοελληνική Επιθεώρηση το 1954 και εκτέθηκε την ίδια χρονιά στην Μπιενάλε της Βενετίας ανάμεσα σε έργα κορυφαίων καλλιτεχνών της μοντέρνας τέχνης όπως των Miro, Ernst, Klee, Arp κ.α.

(ΠΗΓΗ:www.iefimerida.gr)

 

epidauros theatro

Τα θεάματα στα ανοιχτά θέατρα θα ξεκινήσουν στις 16 Ιουλίου ωστόσο ανοιχτό παραμένει το πότε θα ξεκινήσουν οι παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών.

 Κατά την χθεσινή παρουσίαση των μέτρων στήριξης στον πολιτισμό από τη Λίνα Μενδωνη και σε ερώτηση για το πότε θα ανοίξει η Επίδαυρος, η υπουργός πολιτισμού σημείωσε οτι αυτό είναι θέμα της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Κατερίνας Ευαγγελάτου που θα συνεκτιμήσει τα δεδομένα για το καλοκαιρινό πρόγραμμα που θα παρουσιάσει.
«Μετά την ανακοίνωση από την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, των μέτρων στήριξης των δημιουργών του Πολιτισμού και τις σχετικές διευκρινίσεις που δόθηκαν για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις στο επόμενο διάστημα, το ΔΣ και η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Κατερίνα Ευαγγελάτου, θα εξετάσουν τα νέα δεδομένα σε συνεδρίαση που θα γίνει σήμερα» αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Φεστιβάλ Αθηνών.
Συμφωνα με την ανακοίνωση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, η Καλλιτεχνική Διευθύντρια βρίσκεται, εδώ και καιρό, σε διαβουλεύσεις με τους συνεργαζόμενους καλλιτέχνες και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και ενημερώνεται διαρκώς για τα εξειδικευμένα μέτρα που συστήνει η Ειδική Επιτροπή του Υπουργείου Υγείας, προκειμένου να εκτιμηθεί αν και με ποιον τρόπο μπορεί να υλοποιηθεί μέρος των προγραμματισμένων για φέτος εκδηλώσεων. Στις αμέσως επόμενες ημέρες θα υπάρξει επίσημη ενημέρωση από το Φεστιβάλ.

Να υπενθυμίσουμε οτι σε όλες τις παραστάσεις και συναυλίες σε εξωτερικούς χώρους οι θεατές θα πρέπει να απέχουν 1,5 μέτρο ο ένας από τον άλλο και η σκηνή τρία μέτρα από την πρώτη σειρά καθισμάτων.

(ΠΗΓΗ:www.iefimerida.gr)