mesogeiako panepisthmio krhths

 

Την Τετάρτη 22 Μαΐου 2019, στις 12 το μεσημέρι, θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια (εορταστική εκδήλωση) για την έναρξη λειτουργίας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ.), παρουσία του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, του Αναπλ. υπουργού Κώστα Φωτάκη, καθώς και του Γενικού Γραμματέα Ηλία Γεωργαντά, στην έδρα του Πανεπιστημίου, στο Ηράκλειο (κεντρική είσοδος του Ιδρύματος).

Η εκδήλωση αυτή, σύμφωνα με την Πρυτανεία του Πανεπιστημίου, αποτελεί την πρώτη μιας σειράς δράσεων εξωστρέφειας και νέας γνωριμίας της ακαδημαϊκής κοινότητας του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. με την τοπική κοινωνία της Κρήτης, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν σε όλες τις πόλεις της Κρήτης που λειτουργούν Τμήματα του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου.

Το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, το 24ο Πανεπιστήμιο της χώρας, ιδρύθηκε με το νόμο 4610/2019 (ΦΕΚ 70/ τ. Α/ 7-5-2019).

Το νεοσύστατο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο φέρει μια ιστορία περίπου 40 ετών, αυτήν του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Κρήτης, το οποίο έπαψε πλέον να υφίσταται.

 

( ΠΗΓΗ: www.esos.gr )

apth 6

 

Ενώ η προθεσμία υποβολής υποψηφιοτήτων για τη θέση του Πρύτανη στο ΑΠΘ λήγει στις 23 Μαίου, μέχρι στιγμής φέρεται να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον ο Θόδωρος Λαόπουλος, νυν αντιπρύτανης και ο πρόεδρος του τμήματος Κτηνιατρικής Νίκος Παπαϊωάννου.

Ο νυν Πρύτανης

Ο νυν Πρύτανης Π. Μήτκας δεν θα είναι υποψήφιος, παρά το γεγονός ότι πρόσφατη ρύθμιση του υπουργού Παιδείας δίνει αυτή τη δυνατότητα και στους νυν Πρυτάνεις.

“Είναι αρχή μου να τελειώνω αυτό που ξεκίνησα, ωστόσο γνωρίζω καλά τον κίνδυνο της αυτοπαγίδευσης από την γοητεία της όποιας εξουσίας και εξακολουθώ να πιστεύω ότι η συνέπεια πρέπει να είναι η κύρια αρετή του ακαδημαϊκού”, δήλωσε ο Π. Μήτκας, απευθυνόμενος στην κοινότητα του Ιδρύματος και σημείωσε:”Έχω εκφράσει πολλές φορές την άποψη ότι το Πανεπιστήμιο έχει ανάγκη από σταθερό θεσμικό πλαίσιο. Οι συχνές αλλαγές, οι αλλαγές της τελευταίας στιγμής, απλώς επιβεβαιώνουν ότι τον έλεγχο των Πανεπιστημίων διατηρούν οι πολιτικοί, με το αυτοδιοίκητο να παραμένει ζητούμενο για την ακαδημαϊκή κοινότητα. Συνεπής λοιπόν στην θέση μου και στις αρχές μου, δεν θα διεκδικήσω δεύτερη πρυτανική θητεία. Μου κάνατε την μεγάλη τιμή και μου αναθέσατε τη μεγάλη ευθύνη για 5 χρόνια. Πασχίσαμε πολύ, ως δραπέτες της μετριότητας και υπηρέτες της αριστείας. Εύχομαι η επόμενη διοίκηση με την ίδια αφοσίωση, με φρέσκιες ιδέες και (μακάρι) με περισσότερους πόρους, να ανοίξει νέους δρόμους για το Αριστοτέλειο. Είμαστε πολλοί και καλοί, μια δύναμη ανεξάντλητη που μπορεί να αλλάξει και την πόλη και τον τόπο. Έτσι θα βλέπω πάντα την αποστολή μας και σας ευχαριστώ και πάλι για την εμπιστοσύνη που μου δείξατε”.

Υποψήφιοι αντιπρυτάνεις

Δώδεκα καθηγητές φέρεται, μέχρι στιγμής, να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τις τέσσερις θέσεις Αντιπρυτάνεων .

Πρόκειται για τους καθηγητές:

1. Ανδρέας Γιαννακουδάκης, καθηγητής στο τμήμα Χημείας.

2. Χαράλαμπος Φείδας, πρώην πρόεδρος του ΕΣΔΕΠ.

3. Κώστας Χρυσάφης, καθηγητής στο τμήμα Φυσικής.

4. Δημήτρης Κωβαίος, κοσμήτορας του τμήματος Γεωπονικής.

5. Αγγελική Κοιλιάρη, πρόεδρος του τμήματος Γερμανικής Γλώσσας.

6. Αιμίλιος Μαυρουδής, πρόεδρος του τμήματος Φιλολογίας.

7. Νίκος Μαγγιώρος, καθηγητής του τμήματος Θεολογίας.

8. Μαρία Αλμπάνη, καθηγήτρια του τμήματος Ιατρικής.

9. Ισαάκ Κεσίσογλου, καθηγητής του τμήματος Ιατρικής.

10. Παναγιώτης Πρίνος, πρόεδρος του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών.

11. Δημοσθένης Σαρηγιάννης, καθηγητής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών.

12. Στράτος Στυλιαννίδης, καθηγητής του τμήματος Τοπογράφων Μηχανικών.

Η ψηφοφορία θα διεξαχθεί με κάλπη, ταυτόχρονα για τους υποψήφιους Πρυτάνεις και Αντιπρυτάνεις, την Τρίτη 11 Ιουνίου 2019, από τις 8:00 έως τις 18:00, σε χώρους που ορίζει η Κεντρική Εφορευτική Επιτροπή.

Πρύτανης εκλέγεται ο υποψήφιος που θα συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία των έγκυρων ψήφων, με βάση τον προβλεπόμενο στην περ. β’ της παρ. 3 του άρθρου 15 του Ν. 4485/2017 τρόπο υπολογισμού. Αν κατά την πρώτη ψηφοφορία κανένας από τους υποψήφιους Πρυτάνεις δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία των έγκυρων ψήφων ή σε περίπτωση ισοψηφίας, η ψηφοφορία θα επαναληφθεί την επόμενη εργάσιμη ημέρα, Τετάρτη 12 Ιουνίου 2019, από τις 8:00 έως τις 18:00, στους ίδιους χώρους, μεταξύ των υποψηφίων που κατέλαβαν την πρώτη και τη δεύτερη θέση ή μεταξύ των ισοψηφούντων στην πρώτη θέση. Αν κατά τη δεύτερη εκλογική διαδικασία με κάλπη ισοψηφήσουν δύο υποψήφιοι, επαναλαμβάνεται η εκλογική διαδικασία με κάλπη.

Σε περίπτωση άγονης διαδικασίας με κάλπη για άλλο λόγο πλην της ισοψηφίας ή της μη συγκέντρωσης απόλυτης πλειοψηφίας, η εκλογική διαδικασία θα διεξαχθεί μέσω ηλεκτρονικής ψήφου σε ημερομηνία που θα ορισθεί από την Κεντρική Εφορευτική Επιτροπή διενέργειας των εκλογών σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις.

Αντιπρυτάνεις εκλέγονται οι τέσσερις (4) υποψήφιοι που θα συγκεντρώσουν τον μεγαλύτερο αριθμό των έγκυρων ψήφων, με βάση τον προβλεπόμενο στην περ. β’ της παρ. 3 του άρθρου 15 του Ν. 4485/2017 τρόπο υπολογισμού. Σε περίπτωση ισοψηφίας στην τελευταία εκλόγιμη θέση, η εκλογική διαδικασία θα επαναληφθεί την επόμενη εργάσιμη ημέρα, Τετάρτη 12 Ιουνίου 2019, από τις 8:00 έως τις 18:00, στους ίδιους χώρους μεταξύ των ισοψηφούντων.

ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ

Υποψηφιότητες μπορούν να υποβάλουν μέλη Δ.Ε.Π. του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, πρώτης βαθμίδας για τη θέση του Πρύτανη και πρώτης βαθμίδας ή βαθμίδας του αναπληρωτή καθηγητή για τη θέση του Αντιπρύτανη, που τελούν σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης κατά το χρόνο διενέργειας των εκλογών και κατά την προηγούμενη τριετία.

Δεν μπορούν να είναι υποψήφιοι τα μέλη Δ.Ε.Π. που αποχωρούν από την υπηρεσία λόγω συμπλήρωσης του ανώτατου ορίου ηλικίας κατά τη διάρκεια της θητείας των ανωτέρω αξιωμάτων. Δεν επιτρέπεται το ίδιο πρόσωπο να θέσει ταυτόχρονα υποψηφιότητα και για τα δύο αξιώματα, ούτε να είναι υποψήφιο και να εκλεγεί στα αξιώματα του Πρύτανη και του Αντιπρύτανη για περισσότερες από δύο (2) θητείες συνολικά.

Η ιδιότητα του Πρύτανη και του Αντιπρύτανη είναι ασυμβίβαστη με κάθε επαγγελματική απασχόληση εκτός του Ιδρύματος και οι εκλεγέντες δεν επιτρέπεται να κατέχουν συγχρόνως το αξίωμα άλλου μονοπρόσωπου οργάνου του οικείου ή άλλου Α.Ε.Ι., με εξαίρεση τις θέσεις Διευθυντή Π.Μ.Σ., Εργαστηρίου, Κλινικής και Μουσείου.

Η υποψηφιότητα για το αξίωμα του Πρύτανη ή Αντιπρύτανη υποβάλλεται στον Πρύτανη του Ιδρύματος μέχρι και την Πέμπτη 23 Μαΐου 2019 και ώρα 15:30, με αίτηση του/της ενδιαφερόμενου/ης που κατατίθεται αυτοπροσώπως ή μέσω εξουσιοδοτημένου αντιπροσώπου στο Τμήμα Πρωτοκόλλου και Διεκπεραίωσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Κτίριο Διοίκησης "Κ. Καραθεοδωρή", 1ος όροφος, ή αποστέλλεται ταχυδρομικά (Τμήμα Πρωτοκόλλου και Διεκπεραίωσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Κτίριο Διοίκησης "Κ. Καραθεοδωρή", Πανεπιστημιούπολη, Θεσσαλονίκη, Τ.Κ. 54124) ή ηλεκτρονικά (στην ηλεκτρονική διεύθυνση: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.). H ηλεκτρονική υποβολή αίτησης πρέπει να γίνεται μόνο από την ιδρυματική θυρίδα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του/της υποψηφίου/ας και πρέπει να φέρει την ψηφιακή υπογραφή του/της.

Όλες οι αιτήσεις πρωτοκολλούνται ώστε να προκύπτει η ημερομηνία υποβολής τους.

Δικαιολογητικά Υποβολής Υποψηφιότητας :

Αίτηση υποψηφιότητας για τη θέση Πρύτανη ή Αντιπρύτανη με συνημμένα: Α)Υπεύθυνη δήλωση ότι δεν συντρέχουν στο πρόσωπο του υποψηφίου ή της
υποψήφιας κωλύματα εκλογιμότητας

Β) Αντίγραφο Δελτίου Αστυνομικής Ταυτότητας ή Διαβατηρίου.

Οι υποψήφιοι μπορούν να παραιτηθούν από την υποψηφιότητά τους με γραπτή δήλωσή τους προς τον Πρύτανη έως την έναρξη της διαδικασίας εκλογής. Η παραίτηση πρωτοκολλείται ώστε να προκύπτει η ημερομηνία υποβολής της.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΦΟΡΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Την ευθύνη διεξαγωγής της εκλογικής διαδικασίας έχει πενταμελής Κεντρική Εφορευτική Επιτροπή (Κ.Ε.Ε.), με ισάριθμα αναπληρωματικά μέλη. Τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη της Κ.Ε.Ε. είναι μέλη Δ.Ε.Π. του Ιδρύματος και ορίζονται με απόφαση του Πρύτανη τουλάχιστον δέκα (10) εργάσιμες ημέρες πριν από την ημέρα της ψηφοφορίας.

Η Κεντρική Εφορευτική Επιτροπή, αφού της παραδοθούν οι αιτήσεις των ενδιαφερομένων, εξετάζει την εκλογιμότητα και ανακηρύσσει τους υποψήφιους Πρυτάνεις και Αντιπρυτάνεις, μέσα σε δύο (2) εργάσιμες ημέρες από τον ορισμό της, επιβλέπει τη διεξαγωγή της ψηφοφορίας και εκδίδει το αποτέλεσμα. Οφείλει να διασφαλίζει την ουσιαστική και ακώλυτη άσκηση του εκλογικού δικαιώματος και είναι αρμόδια για την επίλυση οποιουδήποτε ζητήματος προκύπτει κατά τη εκλογική διαδικασία, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και τις τηρούμενες πρακτικές των εκλογικών διαδικασιών του Ιδρύματος.

ΕΚΛΕΚΤΟΡΙΚΟ ΣΩΜΑ

Ο Πρύτανης και οι τέσσερις (4) Αντιπρυτάνεις εκλέγονται από σώμα εκλεκτόρων που απαρτίζεται: α) από το σύνολο των μελών Δ.Ε.Π. του Ιδρύματος (πρώτη ομάδα εκλεκτόρων) και β) από το σύνολο των μελών Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π., Ε.Τ.Ε.Π. και των διοικητικών υπαλλήλων του Ιδρύματος (δεύτερη ομάδα εκλεκτόρων).

Στο εκλεκτορικό σώμα συμμετέχουν τα μέλη Δ.Ε.Π. (πρώτη ομάδα εκλεκτόρων) που απουσιάζουν από τη θέση τους, ανεξαρτήτως του λόγου απουσίας, εφόσον η απουσία δεν συνεπάγεται την αναστολή ή την απαγόρευση άσκησης των καθηκόντων τους. Αντίθετα δεν συμμετέχουν στο εκλεκτορικό σώμα τα μέλη Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π., Ε.Τ.Ε.Π. και οι διοικητικοί υπάλληλοι (δεύτερη ομάδα εκλεκτόρων) που απουσιάζουν από τη θέση τους ή τελούν σε αναστολή ή απαγόρευση άσκησης των καθηκόντων τους.

Το εκλογικό δικαίωμα ασκούν μόνο όσοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, με βάση τους οποίους διενεργούνται οι εκλογές. Οι εκλογικοί κατάλογοι καταρτίζονται και τηρούνται από την αρμόδια υπηρεσία προσωπικού του Ιδρύματος και εγκρίνονται από τον Πρύτανη. Οι εκλογικοί κατάλογοι οριστικοποιούνται είκοσι (20) ημέρες πριν από την ημέρα διεξαγωγής των εκλογών. Μετά την έγκριση, οι εκλογικοί κατάλογοι παραδίδονται στην Κεντρική Εφορευτική Επιτροπή με τον ορισμό της.

ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ

Η ψηφοφορία είναι άμεση και μυστική και θα διεξαχθεί, όπως προβλέπει η κείμενη νομοθεσία, με κάλπη, ταυτόχρονα για τους υποψήφιους Πρυτάνεις και Αντιπρυτάνεις, την καθορισμένη κατά τα ανωτέρω ημερομηνία και ώρα, ενώπιον της οικείας εφορευτικής επιτροπής.

Οι εκλέκτορες οφείλουν να έχουν μαζί τους την αστυνομική τους ταυτότητα ή άλλο δημόσιο έγγραφο από το οποίο προκύπτει η ταυτότητά τους.

Η εκλογή του Πρύτανη και των Αντιπρυτάνεων γίνεται με δύο (2) ξεχωριστά ενιαία ψηφοδέλτια, που περιλαμβάνουν τα ονόματα όλων των υποψήφιων Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων, αντίστοιχα. Οι εκλογείς σημειώνουν την προτίμησή τους για έναν μόνον από τους υποψηφίους Πρυτάνεις και για έναν μόνο από τους υποψηφίους Αντιπρυτάνεις στο αντίστοιχο ψηφοδέλτιο, δίπλα από το όνομά του.
Κάθε υποψήφιος/α μπορεί να ορίσει έναν αντιπρόσωπο και έναν αναπληρωτή του σε κάθε εκλογικό τμήμα, με γραπτή δήλωση προς την Κεντρική Εφορευτική Επιτροπή, το αργότερο δύο (2) ημέρες πριν από την ψηφοφορία.

 

( ΠΗΓΗ: www.esos.gr )

apth 2 3

 

Με απόφαση που υπέγραψε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου προβλέπεται η επιτυχής ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου σπουδών, που οργανώνεται στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, οδηγεί στην απονομή ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master), στην ειδικότητα του Τμήματος, επιπέδου 7 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.

Για την σχετική απόφαση διατυπώθηκε θετική γνώμη από την ΑΔΙΠ , ενώ δεν απάντησε το Ε.Σ.Ε.Κ.Α.Α.Δ. στο σχετικό γραπτό ερώτημα του υπουργείου Παιδείας.

 

( ΠΗΓΗ: www.esos.gr )

1473542 iobe 930

 

Αυξήθηκε το ποσοστό φοιτητών με άνεργους γονείς, ενώ περισσότεροι φοιτητές επιλέγουν να σπουδάσουν κοντύτερα στον τόπο κατοικίας τους. Πώς διαμορφώνεται το τοπίο όσον αφορά στις ανισότητες.

Την εξέλιξη των κοινωνικών χαρακτηριστικών των φοιτητών που εγγράφηκαν στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης την περίοδο 2001-2014 και τις επιπτώσεις της κρίσης στην πρόσβαση των φοιτητών και στην ισότητα των ευκαιριών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μετά το 2009 διερευνά μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) με τίτλο «Εκπαιδευτικές ανισότητες στην Ελλάδα: Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και επιπτώσεις της κρίσης».

Η μελέτη καταγράφει τις σημαντικές ανισότητες που επικρατούν στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και στα επιμέρους ιδρύματα (πανεπιστήμια-ΤΕΙ-λοιπές επαγγελματικές σχολές), του κέντρου ή της περιφέρειας, καθώς και στα πεδία σπουδών και τα συγκεκριμένα ιδρύματα, με βάση το κοινωνικό-μορφωτικό επίπεδο οικογενειακής προέλευσης, το φύλο, την εθνική καταγωγή («δεύτερη γενιά» μεταναστών), και το σχολείο αποφοίτησης (δημόσιο ή ιδιωτικό) των φοιτητών. Η μελέτη αποτυπώνει, επίσης, τις σημαντικές μεταβολές που σημειώθηκαν στη διάρκεια της κρίσης στην κοινωνική σύνθεση του φοιτητικού πληθυσμού και την ισότητα των ευκαιριών πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Τα κυριότερα αποτελέσματα και συμπεράσματα της μελέτης συνοψίζονται στα εξής:

Η μελέτη καταγράφει σημαντικές ανισότητες στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μεταξύ φοιτητών με διαφορετικό επίπεδο κοινωνικό-μορφωτικής οικογενειακής προέλευσης. Ειδικότερα, περίπου το 40% των πρωτοετών φοιτητών είχαν το 2014 μητέρα απόφοιτη τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όταν στον ευρύτερο πληθυσμό μόλις 27% των γυναικών συγκρίσιμης ηλικίας (35-54 ετών) έχουν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η αντίστοιχη διαφορά στην πλευρά του πατέρα ανέρχεται σε 39% στους φοιτητές, έναντι 26% στο ευρύτερο πληθυσμό. Αντίστοιχα, αυξημένο στους φοιτητές είναι το ποσοστό γυναικών (53% έναντι 49,2% στο συνολικό πληθυσμό) και των αποφοίτων ιδιωτικών σχολείων (6,3% έναντι 3,8%) ενώ μειωμένο είναι το ποσοστό των μεταναστών (2,6% έναντι 9,5%).

Επιπλέον, η μελέτη δείχνει ότι στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης μεταβλήθηκε η σύνθεση του φοιτητικού πληθυσμού. Το ποσοστό φοιτητών με άνεργους γονείς αυξήθηκε από 1,2% το 2001 σε 9,4% το 2014 στην πλευρά της μητέρας και από 0,8% σε 5,8% στην πλευρά του πατέρα. Επιπρόσθετα, ανακόπηκε η προγενέστερη τάση μείωσης των φοιτητών με χαμηλό κοινωνικό-μορφωτικό επίπεδο οικογενειακής προέλευσης.

Εντός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η μελέτη καταγράφει σημαντική και διαχρονική διαφορά στην κοινωνικό-μορφωτική οικογενειακή προέλευση των φοιτητών μεταξύ πανεπιστημιακών και άλλων ιδρυμάτων. Περισσότεροι από τους μισούς φοιτητές των πανεπιστημίων (53,3%) προήλθαν (το 2014) από οικογένειες με υψηλό κοινωνικό-μορφωτικό επίπεδο, έναντι 30,2% στα ΤΕΙ και 31,6% στους φοιτητές των λοιπών ιδρυμάτων. Επιπλέον, στα πανεπιστήμια είναι υψηλότερο το ποσοστό των φοιτητών που προήλθε από οικογένειες πολύ υψηλού κοινωνικό-μορφωτικού επιπέδου (6,4%) έναντι μόλις 1,3% στα ΤΕΙ και 1,1% στα λοιπά ιδρύματα. Αντίστοιχα, στα ΤΕΙ και τα λοιπά ιδρύματα περισσότεροι φοιτητές προήλθαν (το 2014) από οικογένειες μεσαίου (56,1% και 55,9%) και χαμηλού (12,4% και 11,5%) κοινωνικό-μορφωτικού επιπέδου.

Στη διάρκεια της κρίσης μειώθηκε η διαφορά ως προς το ποσοστό φοιτητών με υψηλό κοινωνικό-μορφωτικό επίπεδο γονέων μεταξύ των πανεπιστημίων και των υπόλοιπων ιδρυμάτων, (από 23,9 π.μ. το 2011 σε 23,1 π.μ. το 2014), ενώ αύξηση της διαφοράς παρατηρείται στο πολύ υψηλό επίπεδο (από 3,9 π.μ. σε 5,1 π.μ.).

Ακόμα, η μελέτη διαπιστώνει σημαντικές ανισότητες με βάση την προέλευση των φοιτητών ως προς τα πεδία σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυξημένα ποσοστά φοιτητών με πολύ υψηλό κοινωνικό-μορφωτικό επίπεδο γονέων παρατηρούνται στις πανεπιστημιακές σχολές ιατρικής (10,7% κατά μέσο όρο την περίοδο 2001-2014), μηχανικών (8,5%) και νομικής (7,7%). Απομονώνοντας τις συσχετίσεις με τα λοιπά κοινωνικά χαρακτηριστικά, προκύπτει ότι το πολύ υψηλό κοινωνικό-μορφωτικό επίπεδο έχει την ισχυρότερη θετική επίδραση στην πιθανότητα φοίτησης στις σχολές μηχανικών (27,2%), ιατρικής (20,2%) και νομικής (11,9%). Μικρότερη, αλλά θετική και στατιστικά σημαντική είναι η επίδραση και στις άλλες επιστήμες υγείας (2,3%), στις φυσικομαθηματικές επιστήμες (2,1%) και στα τμήματα καλών τεχνών (2,1%).

Η μεγαλύτερη αρνητική συσχέτιση του κοινωνικό-μορφωτικού επιπέδου με την πιθανότητα φοίτησης παρατηρείται στις φιλοσοφικές σχολές (-6,8% για τα ανώτατα κοινωνικό-μορφωτικά στρώματα).

Στα ΤΕΙ, οι διαφορές στα κοινωνικά χαρακτηριστικά των φοιτητών ανάλογα με το πεδίο σπουδών είναι λιγότερο εμφανείς. Το ποσοστό φοιτητών με υψηλό και πολύ υψηλό κοινωνικό-μορφωτικό επίπεδο γονέων είναι υψηλότερο στις γραφικές – καλλιτεχνικές σπουδές (48,9% και 4,2% αντίστοιχα κατά μέσο όρο την περίοδο 2001-2014). Αυξημένα ποσοστά φοιτητών με τα συγκεκριμένα κοινωνικά χαρακτηριστικά παρατηρούνται και στα τμήματα εφαρμογών πληροφορικής και επικοινωνιών (31,5% με υψηλό και 1,3% με πολύ υψηλό κοινωνικό-μορφωτικό επίπεδο γονέων). Αντίθετα, στατιστικά σημαντικά μικρότερο ποσοστό φοιτητών με υψηλό και πολύ υψηλό κοινωνικό-μορφωτικό επίπεδο καταγράφεται στα τμήματα οικονομίας και διοίκησης, επαγγελμάτων υγείας – πρόνοιας και τεχνολογίας γεωπονίας – αγροτικής παραγωγής – τροφίμων, με σχετικά μικρές διαφορές μεταξύ αυτών των πεδίων.

Η μελέτη καταγράφει, ακόμα, το φύλο ως σημαντικό παράγοντα ανισοτήτων στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με τις διαφορές να μειώνονται στη διάρκεια της κρίσης και την επίδραση του να εξασθενεί. Ειδικότερα, από 54,1% του συνόλου, οι φοιτήτριες αυξήθηκαν σε 58,0% το 2008, αλλά μειώθηκαν σε 53,0% το 2014. Το ποσοστό των ανδρών ανήλθε σε 42,9% στα πανεπιστήμια το 2014 (από 40,0% το 2010 και 39,3% το 2001), έναντι 53,6% στα ΤΕΙ (από 54,6% το 2010 και 52,0% το 2001) και 80,4% στα λοιπά ιδρύματα (από 82,0% το 2010 και 85,8% το 2001). Ελέγχοντας για την επίδραση άλλων κοινωνικών χαρακτηριστικών, οι άνδρες έχουν αυξημένη πιθανότητα φοίτησης σε σχολές μηχανικών (12,7%), οικονομικών επιστημών – διοίκησης επιχειρήσεων (5,8%), πληροφορικής – επικοινωνίας (5,1%) και φυσικομαθηματικών επιστημών (4,1%).

Η μελέτη καταγράφει, ακόμα, ανισότητες στην πρόσβαση μεταναστών («δεύτερη γενιά») στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, οι μετανάστες έχουν κατά 21,3% υψηλότερη πιθανότητα να σπουδάζουν σε ΤΕΙ (έναντι των πανεπιστημίων και των λοιπών επαγγελματικών σχολών), ενώ μειωμένη είναι η πιθανότητα για τους μετανάστες να σπουδάζουν σε πανεπιστήμιο (-19,9%) ή σε επαγγελματική σχολή (-0,8%). Στη διάρκεια της κρίσης, η συμμετοχή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μειώθηκε από 3,6% το 2010 σε 2,6% το 2014, ύστερα από μια περίοδο συνεχούς αύξησής του, πριν από την κρίση.

Η κρίση επέδρασε, ακόμη, στη συμμετοχή των αποφοίτων του ιδιωτικού σχολείου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση συνολικά. Η συμμετοχή μειώθηκε σε 6,3% το 2014, από 7,0% το 2010, ωστόσο σε σχέση με τους αποφοίτους γενικού λυκείου η διαφορά διευρύνθηκε σε 0,9 π.μ. (από 0,1 π.μ. το 2010). Επιπλέον, η κρίση οδήγησε στην ελαφρά μείωση της επίδρασης του ιδιωτικού σχολείου στην πιθανότητα φοίτησης στο πανεπιστήμιο (έναντι της φοίτησης σε ΤΕΙ) από 17,5% το 2010 σε 14,6% το 2014.

Τέλος, η κρίση επέδρασε στην επιλογή των φοιτητών να σπουδάσουν στον τόπο κατοικίας τους. Τα ποσοστά εντοπιότητας αυξήθηκαν από περίπου 30% πριν την κρίση σε 33,9% το 2011 και 35,2% το 2013, υποχωρώντας στη συνέχεια σε 31,2% το 2014.

 

( ΠΗΓΗ: www.euro2day.gr )

logo iky 0

 

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία καθορίζονται οι όροι και η διαδικασία επιλογής για τη χορήγηση υποτροφιών του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) με σκοπό την εκπόνηση μεταδιδακτορικής έρευνας στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της Πράξης «Ενίσχυση Μεταδιδακτόρων ερευνητών/ερευνητριών - Β κύκλος», του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (Ε.Κ.Τ.).

 

( ΠΗΓΗ: www.esos.gr )

Easy Education

ΔΩΡΕΑΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ TOEIC

ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΜΕ ΕΓΓΥΗΣΗ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ ΧΡΗΜΑΤΩΝ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης...

Ο Οργανισμός για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη...

Η σιδηρά κυρία της ευρωπαϊκής πολιτικής δεν πρόκειται να είναι...

Σεισμός Τώρα - Σεισμός στη Ζάκυνθο - Όλες οι ειδήσεις:...

Σήμερα το Νόμπελ Ειρήνης με το δίδυμο Τσίπρα-Ζάεφ στα «βαριά...

                                    Δυσοίωνα είναι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την εξέλιξη των...