machu pichu 1531780 960 720

 

Οκτώ πολιτισμοί που άλλαξαν τον ρου της Iστορίας, άφησαν ανεξίτηλο το σημάδι τους και μετά εξαφανίστηκαν.

Άφησαν ως παρακαταθήκη σπουδαία δείγματα πολιτισμού, αλλά εξαφανίσθηκαν από προσώπου γης εν ριπή οφθαλμού.
O πολιτισμός των Μάγια

Το επίκεντρο της αυτοκρατορίας των Μάγια βρισκόταν στις τροπικές πεδιάδες, της σημερινής Γουατεμάλας. Έφτασε στο απόγειο της δύναμης και της επιρροής της τον 6ο αιώνα μ.Χ. Οι Μάγια ανέπτυξαν τη γεωργία, την κεραμική, την ιερογλυφική γραφή, τα μαθηματικά και άφησαν πίσω τους εντυπωσιακά αρχιτεκτονικά ευρήματα. Από τι όμως εξαφανίσθηκαν; Οι γνώμες διίστανται. Ορισμένοι ερευνητές εκτιμούν ότι εξαφανίστηκαν επειδή είχαν εξαντλήσει όλους τους πόρους του κοντινού περιβάλλοντός τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να διατηρήσουν τον τόπο τους βιώσιμο. Πιθανό ενδεχόμενο για τον αφανισμό τους, όπως αναφέρει το history.com ήταν περιβαλλοντική ξηρασία. Άλλοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι οι συνεχείς πόλεμοι με ανταγωνιστικές πόλεις-κράτη, οδήγησαν στην εξαφάνιση του πολιτισμού.
O πολιτισμός της κοιλάδας του Ίνδου

O πολιτισμός της κοιλάδας του Ίνδου ήταν ένας αρχαίος πολιτισμός που βρισκόταν στο σημερινό Πακιστάν και την βορειοδυτική Ινδία. Αναπτύχθηκε στην εύφορη πεδιάδα των πλημμύρων του Ίνδου ποταμού και εμφανίστηκε περίπου το 4000 π.Χ. Το 1800 π.Χ. άρχισε η παρακμή του πολιτισμού. Οι κάτοικοι σταμάτησαν να γράφουν, κατήργησαν τις μονάδες μέτρησης για εμπορικούς λόγους ενώ διέκοψαν τη σύνδεσή τους με την Εγγύς Ανατολή.

Οι πόλεις εγκαταλείφθηκαν. Οι ερευνητές εκτιμούν, όπως αναφέρει το ancient.eu, ότι για την εξαφάνισή τους ευθύνεται η αποξήρανση του ποταμού Σαρασουάτι, διαδικασία που είχε ξεκινήσει περίπου έναν αιώνα πριν την εξαφάνισή τους. Άλλοι ειδικοί υποστηρίζουν πως μια μεγάλη πλημμύρα θα μπορούσε να έχει καταστροφικές συνέπειες στην γεωργία, κάτι που θα καταστούσε την οικονομία τους μη βιώσιμη, προκαλώντας και την κατάρρευση της αστικής τάξης.
Το νησί του Πάσχα

Ο πολιτισμός του Νησιού του Πάσχα κατοικούσε στο ομώνυμο νησί του Ειρηνικού Ωκεανού. Η νήσος του Πάσχα είναι διάσημη σήμερα για τα 887 τεραστίων διαστάσεων, σωζόμενα αγάλματα της. Η ιστορία της ανθρώπινης παρουσίας στο νησί του Πάσχα αρχίζει περίπου το 500 μ.Χ., όταν κατέφθασαν και οι πρώτοι άποικοι από τα νησιά Μαρκέζας και των νήσων Γκάμπιερ της Γαλλικής Πολυνησίας. Οι επιστήμονες σε πρόσφατη έρευνά τους, έφεραν στο φως νέα στοιχεία τα οποία αποκαλύπτουν πως για τον αποδεκατισμό του πολιτισμού ευθύνεται η άφιξη των Ευρωπαίων, οι οποίοι έφεραν την σύφιλη, την ευλογιά και μετέτρεψαν τους κατοίκους σε δούλους.
Mινωικός πολιτισμός

Ο Μινωικός πολιτισμός άνθισε στην μέση της Εποχής του Χαλκού, στην Κρήτη από το 2000 π.Χ. έως το 1500 π.Χ. Η συμβολή τους στο δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμό ήταν τεράστια, προσφέροντας μοναδικά δείγματα αρχιτεκτονικής και τέχνης.

Δύο είναι τα σενάρια για την εξαφάνιση του Μινωικού Πολιτισμού. Σύμφωνα με το πρώτο, έχασαν την ταυτότητά τους κατά την ανάπτυξη του εμπορίου με την ηπειρωτική Ελλάδα και την ανταλλαγή πολιτιστικών στοιχείων. Σύμφωνα με το δεύτερο, τσουνάμι που προκλήθηκε από μεγάλο σεισμό και ηφαιστειακή δραστηριότητα αφάνισε τον πολιτισμό τους. Η έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας (το σημερινό νησί της Σαντορίνης), ενδεχομένως να έπαιξε καταλυτικό ρόλο. Ωστόσο, όπως αναφέρει η ancient.eu, δεν είναι σαφής η ημερομηνία της ηφαιστειακής έκρηξης.
Ο πολιτισμός των Ολμέκων

Πρόκειται για προ-Κολομβιανό πολιτισμό της Κεντρικής Αμερικής που έκανε την εμφάνισή του μεταξύ 1200 και 400 π.Χ.. Εκτιμάται ότι είναι πρόγονοι των Ινδιάνων. Ολμέκα, σημαίνει «άνθρωπος από καουτσούκ». Ο όρος αυτός επιλέχθηκε γιατί οι Ολμέκοι εξήγαγαν λάτεξ από δένδρα καουτσούκ. Σύμφωνα με λήμμα της εγκυκλοπαίδειας Βritannica, δεν εγκατέλειψαν όλοι τις πόλεις τους, άλλα έπαψαν να κυριαρχούν στην Κεντρική Αμερική και εκτοπίσθηκαν από άλλους λαούς.
Μυκηναϊκός πολιτισμός

Άνθισε στα τέλη της Εποχής του Χαλκού, από τον 15ο έως τον 13ο αιώνα π.Χ. Επέκτεινε την επιρροή του στην Πελοπόννησο, το Αιγαίο, την Κρήτη και τις Κυκλάδες. Η αρχή του τέλους του Μυκηναϊκού πολιτισμού ξεκίνησε με την κατάρρευση της Εποχής του Χαλκού γύρω στο 1200 π.Χ. (πιθανόν μέσω σεισμού ή ακόμη και από εισβολή). Χρειάστηκαν πολλοί αιώνες για να ανακτήσει πίσω την υπεροχή του ο ελληνικός πολιτισμός, όπως αναφέρει το ancient.eu.
Πολιτισμός των Χετταίων

Κατέλαβε την περιοχή της Ανατολίας (επίσης γνωστή ως Μικρά Ασία, στη σύγχρονη Τουρκία) πριν από το 1700 π.Χ. Δημιούργησαν αυτοκρατορία που συναγωνίστηκε και απείλησε το βασίλειο της Αιγύπτου. Το 1237 π.Χ. ο αυτοκράτορας Hatusilli ΙΙΙ πέθανε και η αυτοκρατορία παραδόθηκε στα χέρια του γιού του Tudhaliya IV. Στη μάχη της Nihriya, το 1245 π.Χ., οι δυνάμεις του Tudhaliya IV νικήθηκαν από τον Ασσυριακό στρατό και τότε άρχισε η παρακμή της αυτοκρατορίας των Χετταίων. Εκείνη την περίοδο οι Ασσύριοι είχαν αυξήσει την δύναμή τους και το 1230 π.Χ., αμφισβήτησαν την κυριαρχία των Χετταίων για τον έλεγχο της περιοχής, όπως αναφέρει το ancient.eu.
Ίνκας

O πολιτισμός των Ίνκας άνθισε αρχικά στο αρχαίο Περού μεταξύ 1533 π.Χ και 1400 π.Χ. Η αυτοκρατορία τους επεκτάθηκε σε ολόκληρη τη δυτική Νότια Αμερική, από το Κίτο μέχρι και το Σαντιάγο. Ήταν η μεγαλύτερη αυτοκρατορία της Αμερικής και του κόσμου, εκείνη την περίοδο.

Παρά την δόξα τους, οι Ίνκας τελικά αποδείχθηκαν μια εύθραυστη αυτοκρατορία. Όταν ο Ισπανός Pizaro εκτέλεσε τον τελευταίο αυτοκράτορά τους όλα άρχισαν να καταρρέουν γρήγορα. Οι εξεγέρσεις των πολιτών ήταν ήδη διαδεδομένες και είχαν και θρησκευτική χροιά.

Μεγάλο τμήμα του πληθυσμού είχε αποδεκατιστεί από τις επιδημίες που μετέφεραν οι Ισπανοί, όπως η ευλογιά, η οποία εξαπλώθηκε πιο γρήγορα στην Κεντρική Αμερική.

 

( ΠΗΓΗ: www.newsbomb.gr )

1260379

 

Διεθνής Ημέρα Μουσείων το Σάββατο, 18 Μαΐου και ο κόσμος του πολιτισμού γιορτάζει με ελεύθερη είσοδο σε όλα τα μουσεία της χώρας, αλλά και με ποικίλες δράσεις, όπως εκθέσεις, θεατρικές αφηγήσεις, ημερίδες, εκπαιδευτικά προγράμματα, βιωματικά εργαστήρια, μουσικές παραστάσεις. Σε κάποια από τα μουσεία ο εορτασμός -που έχει ήδη ξεκινήσει- θα συνεχιστεί για λίγες ακόμα μέρες.

Η 18η Μαΐου θεσπίστηκε το 1977 από το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM) ως Διεθνής Ημέρα Μουσείων με σκοπό, όπως αναφέρει στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η πρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος ICOM, Τέτη Χατζηνικολάου, «να αναδείξει τις συλλογές των μουσείων, αλλά και τον κοινωνικό τους ρόλο».

Πώς, όμως, ξεκίνησαν όλα στην Ελλάδα; «Στην Ελλάδα το ελληνικό τμήμα του ICOM ιδρύθηκε το 1983. Από μια ευτυχής συγκυρία δόθηκε το έναυσμα και στηρίχθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού, δηλαδή από τη Μελίνα Μερκούρη. Η Διεθνής Ημέρα Μουσείων γιορτάζεται πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1984, πολύ δειλά στην αρχή. Αυτό που είναι πολύ πρωτότυπο και δεν συμβαίνει σε άλλες χώρες του κόσμου, είναι ότι το Ελληνικό Τμήμα ορίζει κάθε χρόνο ένα τιμώμενο μουσείο για να το γνωρίσει ο κόσμος και το οποίο γίνεται επίκεντρο του εορτασμού», τονίζει η κ. Χατζηνικολάου, μιλώντας και για το φετινό τιμώμενο ίδρυμα: Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ), που παρουσιάζει πολυσχιδές έργο μέσω του Δικτύου των εννέα θεματικών μουσείων στην περιφέρεια, του Ιστορικού Αρχείου, της Βιβλιοθήκης αλλά και των ερευνητικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων του.

 

( ΠΗΓΗ: www.cnn.gr )

laposimeoni 58917192 735460023943034 3695595668563828175 n

 

Ένα γκράφιτι που απεικονίζει ένα παιδάκι το οποίο φοράει σωσίβιο και κρατά στο χέρι του έναν πυρσό βρέθηκε στον τοίχο ενός σπιτιού στο κανάλι Κα Φοσκάρι.

Στο γκράφιτι έχει δοθεί η ονομασία "Naufrago bambino" (Παιδί που επέζησε του ναυαγίου) και εικάζεται ότι το έργο ανήκει στον παγκοσμίως γνωστό καλλιτέχνη του δρόμου Μπάνκσι, η ταυτότητα του οποίου παραμένει άγνωστη.

Το στιλ με το οποίο έχει ζωγραφιστεί το γκράφιτι παραπέμπει στα έργα του Μπάνκσι, παρότι μέχρι στιγμής ο ίδιος ο καλλιτέχνης δεν έχει επιβεβαιώσει ότι είναι δημιούργημά του, σύμφωνα με το ιταλικό πρακτορείο ειδήσεων ANSA, που επισημαίνει ότι κατά κανόνα ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης ανεβάζει στο Instagram φωτογραφίες των έργων του.

Έργα του Μπάνκσι έχουν βρεθεί κατά το παρελθόν στην Ιταλία. Πριν από μερικά χρόνια στην πλατεία Τζιρολαμίνι της Νάπολης ανακαλύφθηκε ένα γκράφιτι στο οποίο δόθηκε το όνομα «Η ένοπλη Μαντόνα». Το 2016 με πρωτοβουλία των ιταλών εικαστικών που αξιολογούν τα έργα των καλλιτεχνών του δρόμου, το έργο αυτό καλύφθηκε με γυαλί για να προστατεύεται.

Τα γκράφιτι του Μπάνκσι, μέσα από τα οποία ο καλλιτέχνης αναδεικνύει ζητήματα κοινωνικής ανισότητας και υποκρισίας των κυβερνώντων, είναι πολύ δημοφιλή τόσο στους λάτρεις της σύγχρονης τέχνης όσο και στους συλλέκτες. Ο καλλιτέχνης Μπάνκσι έχει καταφέρει να παραμένει στη σκιά και κανείς εκτός από τους στενούς συνεργάτες του δεν ξέρει επακριβώς πως είναι ο ίδιος και ποιο είναι το πραγματικό του όνομα.

 

( ΠΗΓΗ: www.cnn.gr )

 

HLIOVASILEMA PINAKAS MONE

 

Ένας πίνακας του Κλοντ Μονέ, από τη σειρά με τις θημωνιές, πωλήθηκε χθες, Τρίτη, στη Νέα Υόρκη έναντι 110,7 εκατομμυρίων δολαρίων σε δημοπρασία που διοργανώθηκε από τον οίκο Sotheby's.

Πρόκειται για τιμή ρεκόρ για έργο του καλλιτέχνη, καθώς έπιασε ένα από τα 10 υψηλότερα ποσά που έχουν καταβληθεί ποτέ σε δημοπρασία. Στην τιμή περιλαμβάνεται η προμήθεια και τα έξοδα. Για πρώτη φορά επίσης ένας πίνακας του ιμπρεσιονιστή ζωγράφου ξεπερνάει το συμβολικό όριο των 100 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ο πίνακας αυτός ανήκει σε μια σειρά έργων που δημιούργησε ο ζωγράφος το χειμώνα του 1890-1891 στο σπίτι του στο Ζιβερνί, στη Νορμανδία. Ένας άλλος πίνακας από τις γνωστές θημωνιές του Μονέ είχε πωληθεί το Νοέμβριο του 2016 από τον οίκο δημοπρασιών Christie's στη Νέα Υόρκη έναντι 81,4 εκατομμυρίων δολαρίων.

«Ππιστεύω ότι και οι άνθρωποι που θα τον βλέπουν θα συμφωνήσουν ότι είναι ακόμη πιο ωραίος πίνακας», από αυτόν που πωλήθηκε το 2016, δήλωσε ο Τζούλιαν Ντόουζ, υπεύθυνος πωλήσεων ιμπρεσιονιστών και σύγχρονης τέχνης κατά την παρουσίαση που έκανε στην δημοπρασία. «Δεν μπορείς να πάρεις το βλέμμα σου από αυτόν», πρόσθεσε.

Ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του πίνακα, ένας ανώνυμος συλλέκτης, τον απέκτησε το 1986 σε δημοπρασία του οίκου Christie's έναντι μόνο 2,5 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο ίδιος δήλωσε στον Sotheby's, διατηρώντας πάντα την ανωνυμία του, ότι ένα μέρος του ποσού από την πώληση του πίνακα θα διατεθεί σε φιλανθρωπικό έργο.

Το προηγούμενο ρεκόρ για πίνακα του Μονέ το κατείχε έργο του με ανθισμένα νούφαρα που πωλήθηκε το Μάιο του 2018 από τον οίκο Christie's της Νέας Υόρκης έναντι 84,6 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η σημερινή δημοπρασία «μπορεί να αποτελέσει ορόσημο για την αγορά των έργων του Μονέ», σημείωσε ο Ντόουζ πριν από την χθεσινή πώληση.

 

( ΠΗΓΗ: www.cnn.gr )

AP 16210626184430

 

Ένα ναυάγιο του 19ου αιώνα που βρέθηκε κοντά στη θαλάσσια περιοχή της Κριμαίας κρύβει θησαυρούς και συγκεκριμένα έργα του διάσημου καλλιτέχνη Ivan Aivazovsky.

Πρόκειται για έναν από τους πιο διάσημους ζωγράφους της Ρωσίας, με την αξία των έργων του να ξεπερνά το ένα εκατομμύριο δολάρια.

Το ναυάγιο εντόπισαν δύτες οι οποίοι κατά την διάρκεια της κατάδυσης τους ανακάλυψαν τα σπουδαία έργα τέχνης που κοστολογούνται σε εκατομμύρια δολάρια.

Υποθαλάσσιες λήψεις που έδωσε στη δημοσιότητα το Ruptly καταγράφουν τις εντυπωσιακές εικόνες των θησαυρών του βυθού, της εξερεύνησης του ναυαγίου αλλά και της στιγμής που οι πίνακες έρχονται στα χέρια των δυτών.

Το ρωσικό ατμόπλοιο ονομάζεται «Στρατηγός Kοντζεμπούε» και υπολογίζεται πως ναυάγησε το 1895 κοντά στην Χερσόνησο της Κριμαίας.

Το πλοίο εντοπίστηκε στο βυθό της μαύρης θάλασσας πριν μια δεκαετία ωστόσο η λεπτομερής μελέτη του άρχισε το 2018 με τα στιγμιότυπα από τις καταδύσεις να έρχονται στην δημοσιότητα τώρα.

Πάντως, καθώς υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να υποστούν περαιτέρω φθορές καθιστά την επιχείρηση απομάκρυνσης τους από τον βυθό εξαιρετικά δύσκολη.

Θεωρείται πως ο ίδιος ο ζωγράφος τους είχε δωρίσει στο πλήρωμα. Συνολικά 10 τμήματα καμβά έχουν βρεθεί στο πλοίο.

Το ατμόπλοιο βρίσκεται σε βάθος 40 μέτρων, 12 μίλια από το ακρωτήριο Ταρκαχανκούτ στα δυτικά της χερσονήσου της Κριμαίας.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν βυθίστηκε μετά από σύγκρουση με το ρωσικό πολεμικό πλοίο Πεντιράκλια στις 16 Απριλίου 1895.

 

( ΠΗΓΗ: www.cnn.gr )

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης...

Ο Οργανισμός για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη...

Η σιδηρά κυρία της ευρωπαϊκής πολιτικής δεν πρόκειται να είναι...

Σεισμός Τώρα - Σεισμός στη Ζάκυνθο - Όλες οι ειδήσεις:...

Σήμερα το Νόμπελ Ειρήνης με το δίδυμο Τσίπρα-Ζάεφ στα «βαριά...

                                    Δυσοίωνα είναι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την εξέλιξη των...